בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, עסקים רבים מוצאים עצמם חשופים יותר מתמיד לביקורות והשמצות מצד לקוחות מאוכזבים. על אף שלעיתים הביקורות מוצדקות, פעמים רבות מדובר בהשמצות כוזבות ואף בלשון הרע האסורה על פי חוק. מאמר זה יעסוק בנושא הכאוב של השמצה ועסקים: הגנה על המוניטין של החברה שלך, ובו נסקור את האמצעים החוקיים העומדים לרשותכם כדי להתגונן מפני השמצות מסוג זה ולהגן על המוניטין העסקי שלכם.
השמצה ועסקים: הגנה על המוניטין של החברה שלך – מאתגרי העידן הדיגיטלי
בעידן הדיגיטלי, חברות רבות מוצאות את עצמן מתמודדות עם ביקורות שליליות והשמצות ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש ובאתרי ביקורות צרכנים. למרות שלעיתים הביקורות הללו מוצדקות, חשוב להבין שיש מקרים בהם מדובר בהשמצה אסורה על פי חוק איסור לשון הרע.
על פי חוק איסור לשון הרע בישראל, אסור לפרסם דבר שיש בו כדי לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות, תכונות או מצבים שיוחסו לו. חוק זה חל גם על תאגידים ועסקים.
מה קובע חוק איסור לשון הרע לגבי השמצת עסקים וחברות?
חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה 1965, קובע כי "לשון הרע" הוא פרסום של דבר שיש בו כדי לפגוע בשמו הטוב של אדם או תאגיד וכפועל יוצא גם בכבודו, מעמדו ועסקיו.
לפי החוק, לשון הרע על עסק יכולה להתבטא במגוון דרכים, כגון:
- פרסום של טענות כוזבות על איכות המוצרים או השירותים של העסק.
- פרסום של טענות כוזבות על התנהגות בלתי חוקית או בלתי אתית של העסק.
- פרסום של טענות כוזבות על עובדים או מנהלים של העסק.
- ועוד
אם פרסמו לשון הרע על עסק, בעל העסק רשאי לתבוע את המפרסם בדרישה לפיצויים ללא הוכחת נזק, עד התקרה הקבועה בחוק. לשם כך, עליו להוכיח שבמקרה הנדון מתקיימים יסודות עוולת לשון הרע, כולל הוכחת העובדה שהפרסום אכן היה לשון הרע, כהגדרתו בחוק.
לצורך זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה ולסייע לבעלי העסק להגן על זכויותיהם.
אילו נזקים לשון הרע עלולה לגרום לבית עסק?
לשון הרע עלולה לגרום לנזקים משמעותיים לעסק, כולל:
פגיעה במכירות ובמוניטין של העסק
אם לקוחות מאמינים ללשון הרע שפורסמה לגבי עסק מסוים, הם עשויים להימנע מרכישת מוצרים או שירותים מהעסק.
הפסדים כספיים
פגיעה במכירות בשל לשון הרע, עלולה להוביל להפסדים כספיים משמעותיים לעסק.
אובדן לקוחות
לקוחות שכבר קנו מהעסק עשויים להפסיק לקנות ממנו אם הם מאמינים ללשון הרע.
קשיים בגיוס עובדים
עובדים עשויים להיות פחות מעוניינים לעבוד בעסק אם הם מאמינים לפרסומי השליליים לגביו.
פגיעה ביחסי העבודה בעסק
עובדים עשויים לאבד אמון בעסק ובבעליו אם הם מאמינים לפרסומים.
פגיעה בזכויות של העובדים או המנהלים של העסק
לשון הרע על עובדים או מנהלים בבית עסק, עשויה לפגוע בזכויות שלהם, כגון זכותם לפרטיות או זכותם לשם טוב.
לאור כל אלו, אם אתם חוששים שמישהו פירסם או יפרסם לשון הרע על העסק שלכם, חשוב לפעול במהירות האפשרית כדי להגן על האינטרסים שלכם. על ידי נקיטת הצעדים שנפרט בהמשך, אתם יכולים להפחית את הסיכון ללשון הרע ולפגיעה במוניטין העסקי שעל טיפוחו עמלתם כה רבות.
נתקלתם בפרסום שמעמיד את המוניטין של החברה שלכם בסכנה? כך תפעלו להגנה על האינטרסים שלכם
אם לקוחות, ספקים או מתחרים פרסמו לשון הרע על העסק שלכם, חשוב לפעול במהירות כדי להגן על המוניטין שלכם ושל הארגון. הצעדים הראשונים שיש לנקוט לצורך כך, הם:
- תיעוד ואיסוף הוכחות ללשון הרע – שמרו עותקים של הודעות ההשמצה, על מנת שתהיה לכם הוכחה במקרה של הליך משפטי.
- פניה לעורך דין לדיני לשון הרע. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה שלכם ולתת לכם הכוונה לגבי הצעדים המשפטיים הנדרשים להגנה על זכויותיכם, על טובת בית העסק שלכם ועל המוניטין העסקי.
- פנייה לבעלי האתרים והפלטפורמות הרלוונטיים – במקרים רבים ניתן לפנות לאתרים כגון פייסבוק או גוגל ולדרוש הסרה של תכנים משמיצים, במיוחד אם הם מכילים מידע כוזב או שגוי לגבי העסק שלכם.
- מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים – כדאי לשלוח מכתב התראה רשמי הדורש הסרת התכנים הפוגעניים והתנצלות, ומזהיר מפני הליך משפטי.
- תביעה אזרחית – במקרים חמורים, ניתן להגיש תביעת לשון הרע נגד המפרסמים. הדבר יכול להביא לפיצוי כספי, צו המחייב את הסרת התכנים ואף דרישה לפרסום התנצלות מטעם הנתבע שפרסם את התכנים הפוגעניים. אולם אם תחליטו לתבוע את המפרסם, חשוב לזכור שעליכם להוכיח את קיומם של יסודות עוולת לשון הרע במסגרת הפרסום הבעייתי. זה כרוך בהוכחת העובדה שמדובר בכלל בפרסום, בנוסף להוכחת היותו של הפרסום לשון הרע כפי שהמושג מוגדר בחוק איסור לשון הרע, והדיפת טענות מצד הנתבע להגנות כמו "אמת דיברתי" או "הגנת תום הלב".
איך בעלי עסקים יכולים להגן על עצמם מפני השמצה ופגיעה במוניטין מלכתחילה?
קיימים מספר אמצעים שבעלי עסקים יכולים לנקוט כצעדי מנע שיפחיתו את הסיכון להשמצה ופגיעה במוניטין העסקי שלהם:
- ניטור פעיל – לעקוב באופן שוטף אחר אזכורים והתייחסויות לבית העסק ברשתות החברתיות, פורומים, אתרי ביקורות וכדומה. כך ניתן לאתר במהירות מקרי השמצה ולטפל בהם בזריזות.
- תגובה מיידית – להגיב במהירות ובעקביות למקרי השמצה, להפריך את הטענות השקריות ולהציג את העובדות כהוויתן.
- איומים משפטיים – שליחת מכתבי התראה ואיום בתביעת לשון הרע למי שפרסם דברי השמצה כוזבים ופוגעניים.
- הסרת תכנים פוגעניים – דרישה מהפלטפורמות השונות להסיר תכנים משמיצים ושקריים, בהתאם למדיניות שלהן.
- תביעות משפטיות – הגשת תביעות לשון הרע ודיבה כנגד מי שפגע במוניטין העסק באופן קיצוני, לא מידתי ובלתי חוקי.
לסיכום – הכלים להתמודדות נכונה עם השמצה ועסקים: הגנה על המוניטין של החברה שלך
השמצות וביקורות שליליות ברשת יכולות לפגוע קשות במוניטין וברווחיות של העסק שלכם. עם זאת, באמצעות פעולה מהירה ונחושה, באמצעים שאת חלקם הצגנו במסגרת הסקירה לעיל, ניתן בהחלט לצמצם את הנזקים ולהגן על האינטרסים העסקיים שלכם.
איסוף ראיות, פנייה לבעלי הפלטפורמות המפרסמות, מכתבי התראה לקראת נקיטת הליכים משפטיים ואף תביעות פיצויים, הם כולם כלים מקובלים ויעילים במאבק בתופעת השיימינג ברשת.
כמובן, אם נתקלתם בהשמצה כלפי העסק שלכם במרחב הדיגיטלי או מחוץ לו, מומלץ למהר ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי, כדי לבצע בקרת נזקים בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי שלכם. התקשרו כעת אל משרד עו"ד שמעון האן, עורך דין מומחה בדיני לשון הרע, ותאמו שיחת ייעוץ ראשונית עכשיו!