תביעה על שיימינג בפייסבוק

בעידן הרשתות החברתיות, פייסבוק הפכה לזירה מרכזית לביטוי אישי ותקשורת בין אישית. יחד עם זאת, הקלות שבה ניתן לפרסם תכנים פוגעניים בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות, עלולה להוביל לתופעות של שיימינג ולשון הרע, הפוגעות קשות בשמם הטוב של אנשים וארגונים בארץ ובעולם. במאמר זה נסקור את ההיבטים המשפטיים של הגשת תביעה על שיימינג בפייסבוק ונציע דרכים להתמודדות עם תופעה זו ביעילות.

 

שיימינג בפייסבוק: הגדרה ומאפיינים

שיימינג, או "ביוש" ברשת, הוא תופעה שהפכה נפוצה בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות. בפייסבוק, אחד מפלטפורמות המדיה החברתית המובילות אצלנו בישראל, שיימינג יכול לבוא לידי ביטוי במגוון צורות: פוסטים פוגעניים, תגובות משפילות, שיתוף תמונות או סרטונים מביכים, ואף יצירת עמודים או קבוצות שמטרתם היא להשמיץ אדם או ארגון ברבים.

המאפיין הבולט של שיימינג בפייסבוק הוא התפוצה המהירה והרחבה של התוכן הפוגעני. בשל האלגוריתמים של הרשת החברתית, פרסום שזוכה לתגובות רבות – גם אם הן שליליות – עשוי להגיע לקהל רחב במהירות רבה. זאת ועוד, הקלות שבה ניתן לשתף תוכן בפייסבוק מאפשרת להפיץ דברי לשון הרע במהירות ובהיקף חסרי תקדים.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי לא כל ביקורת או הבעת דעה שלילית נחשבת לשיימינג או לשון הרע. החוק מכיר בחשיבותו של חופש הביטוי ומגן עליו. אולם כאשר הפרסום חורג מגבולות הביקורת הלגיטימית והופך למשפיל, מבזה או פוגע בשמו הטוב של הפרט או הארגון, הוא עשוי להיחשב כלשון הרע ולהוות עילה לתביעה משפטית.

 

המסגרת המשפטית להגשת תביעה על שיימינג בפייסבוק: חוק איסור לשון הרע

בישראל, הבסיס המשפטי לתביעות בגין שיימינג והוצאת דיבה, הוא חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965. חוק זה מגדיר מהי לשון הרע וקובע את המסגרת המשפטית להתמודדות עם תופעה זו.

על פי החוק, לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול:

  • "להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם."
  • "לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו."
  • "לפגוע באדם במשרתו, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו."
  • "לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו."

 

חשוב לציין כי החוק מתייחס גם לפרסום בכתב וגם לפרסום בעל פה. בהקשר של פייסבוק, פרסום יכול להיות פוסט, תגובה או שיתוף של תוכן פוגעני, אם כי סימון "אהבתי" (לייק) לתוכן מבזה, אינה עונה להגדרת פרסום לעניין הגשת תביעה.

 

הייחודיות של תביעות על שיימינג בפייסבוק

תביעות לשון הרע בפייסבוק מציבות אתגרים ייחודיים בפני המערכת המשפטית. ראשית, הקלות שבה ניתן לפרסם תוכן ברשת החברתית מובילה לריבוי מקרים של הוצאת דיבה. שנית, היקף החשיפה הפוטנציאלי של פרסום בפייסבוק גדול לאין שיעור מזה של אמצעי תקשורת מסורתיים, מה שעשוי להגביר את הנזק הנגרם לנפגע.

בנוסף, האנונימיות היחסית ברשת מקשה לעתים על זיהוי המפרסם, דבר המציב אתגר בפני הנפגעים המבקשים לתבוע. זאת ועוד, הדינמיות של הרשת החברתית – האפשרות למחוק או לערוך פרסומים – מקשה על איסוף ראיות ותיעוד הפגיעה.

למרות אתגרים אלה, בתי המשפט בישראל הכירו בחשיבות ההגנה על שמו הטוב של אדם גם במרחב הווירטואלי. בשנים האחרונות ניתנו מספר פסקי דין משמעותיים בתביעות לשון הרע שמקורן בפרסומים בפייסבוק, המבססים את ההכרה בפלטפורמה זו כזירה רלוונטית לתביעות מסוג זה.

 

הגשת תביעת שיימינג בפייסבוק: שלבים ושיקולים

אם החלטתם להגיש תביעת לשון הרע בגין שיימינג בפייסבוק, הנה השלבים העיקריים בתהליך:

  1. מכתב התראה: בדרך כלל, השלב הראשון הוא שליחת מכתב התראה למפרסם. מכתב זה מפרט את הפגיעה, דורש את הסרת התוכן הפוגעני ומתריע על כוונה להגיש תביעה אם הדרישה לא תיענה.
  2. הכנת כתב תביעה: עורך הדין שלכם יכין כתב תביעה מפורט, המתאר את העובדות, מפרט את עילת התביעה ומציין את הסעד המבוקש (למשל, פיצוי כספי או צו להסרת הפרסום).
  3. הגשת התביעה: התביעה מוגשת לבית המשפט המוסמך, בהתאם לסכום התביעה ולמהות העניין.
  4. ניהול ההליך המשפטי: לאחר הגשת התביעה, יתקיים הליך משפטי שעשוי לכלול הגשת כתבי טענות, הליכי גילוי מסמכים, דיונים מקדמיים ולבסוף משפט.

 

בעת שאתם שוקלים את הגשת התביעה, יש לקחת בחשבון מספר גורמים:

  • חומרת הפגיעה: האם הפרסום אכן עולה כדי לשון הרע על פי החוק?
  • היקף החשיפה: לכמה אנשים הגיע הפרסום הפוגעני?
  • זהות המפרסם: האם ניתן לזהות ולאתר את המפרסם?
  • הנזק שנגרם: האם ניתן להוכיח נזק ממשי, כגון פגיעה במוניטין או הפסד כלכלי?
  • עלויות משפטיות: האם היתרונות הפוטנציאליים של התביעה מצדיקים את העלויות הכרוכות בה?

 

חשוב לזכור כי תביעות לשון הרע הן הליכים מורכבים, ולכן חיוני להיעזר בשירותיו של עורך דין לשון הרע עם ניסיון עשיר בייצוג תובעים בתביעות על שיימינג ברשתות החברתיות.

 

הגנות אפשריות בתביעות על שיימינג בפייסבוק

חוק לשון הרע מכיר במספר הגנות שעשויות לעמוד לרשות הנתבע בתביעת לשון הרע ובכלל זה:

 

אמת דיברתי

אם הנתבע יכול להוכיח כי הפרסום היה אמת ושהיה בו עניין ציבורי, זו תהווה הגנה רלוונטית.

 

תום לב

אם הנתבע פעל בתום לב ובנסיבות מסוימות (למשל, הגנה על עניין אישי כשר), הדבר עשוי להוות הגנה.

 

פרסום מותר

ישנם מקרים בהם החוק מתיר פרסומים מסוימים, כמו דיווח הוגן על הליכים משפטיים.

 

זוטי דברים

אם בית המשפט סבור שהפרסום הוא בגדר "זוטי דברים" – כלומר, פגיעה קלת ערך – הוא עשוי לדחות את התביעה.

חשוב לציין כי הגנות אלה אינן אוטומטיות, והנטל להוכיח את קיומן מוטל על הנתבע.

 

איזה פיצוי ניתן לקבל בהגשת תביעה על שיימינג בפייסבוק?

אחת השאלות המרכזיות בתביעות לשון הרע היא גובה הפיצויים. החוק מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום של עד 80,000 ש"ח (נכון לשנת 2024, הסכום מתעדכן מעת לעת). במקרים של הוכחת כוונה לפגוע, הסכום עשוי להגיע עד 160,000 ש"ח.

עם זאת, אם התובע מסוגל להוכיח נזק ממשי (למשל, אובדן הכנסה או עוגמת נפש משמעותית), בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים גבוהים יותר. בקביעת גובה הפיצויים, בית המשפט מתחשב בגורמים כמו:

  • חומרת הפגיעה והיקפה
  • מידת הפצת הפרסום הפוגעני
  • כוונת המפרסם
  • התנהגות הצדדים לפני ואחרי הפרסום
  • מצבו הכלכלי של הנתבע
  • ועוד

 

חשוב לציין כי מטרת הפיצויים אינה רק לפצות את הנפגע, אלא גם להרתיע מפני פרסומים פוגעניים בעתיד.

 

לסיכום

תביעות שיימינג בפייסבוק מציבות אתגרים משפטיים ייחודיים בפני מערכת המשפט, התובעים והנתבעים במסגרתן. הן דורשות הבנה מעמיקה של חוק איסור לשון הרע, יכולת להתמודד עם מורכבויות טכנולוגיות, ורגישות לאיזון העדין בין חופש הביטוי להגנה על שמו הטוב של אדם.
בכל מקרה של פגיעה ברשת החברתית, חשוב לפעול במהירות ובתבונה, תוך שמירה על הראיות והתייעצות עם גורמים משפטיים מומסכים.

אם נפגעתם משיימינג או מהוצאת דיבה בפייסבוק, אל תתמודדו לבד עם הסיטואציה המורכבת.
פנו עוד היום אל משרד עו"ד ונוטריון בהובלת עורך דין שמעון האן, המתמחה בתיקי לשון הרע ושיימינג ברשתות החברתיות. עו"ד שמעון האן ישמח לייעץ לכם ולהציע את הדרך הטובה ביותר להגן על זכויותיכם ולהשיב את כבודכם.

לפרטים נוספים – חייגו אלינו כעת.

 

שאלות ותשובות:

שיימינג בפייסבוק הוא ביוש או השפלה של אדם או ארגון באמצעות פרסומים ברשת החברתית. הוא נחשב ללשון הרע כאשר הפרסום עלול להשפיל, לבזות או לפגוע במעמדו החברתי או המקצועי של אדם. חשוב להבחין בין ביקורת לגיטימית לבין פרסום פוגעני החורג מגבולות חופש הביטוי.

ראשית, יש לתעד את הפרסום הפוגעני באמצעות צילומי מסך. שנית, כדאי לדווח לפייסבוק על התוכן המזיק. במקביל, ניתן לפנות למפרסם בבקשה להסיר את הפרסום. חשוב להימנע מתגובה פומבית שעלולה להחריף את המצב. לבסוף, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע.

ההגנות העיקריות הן הגנת "אמת דיברתי" – כאשר הפרסום אמיתי ובעל עניין ציבורי, הגנת תום לב וכן הגנת פרסומים מותרים. אך נטל ההוכחה להגנות אלו מוטל על הנתבע.

החוק מאפשר פיצויים ללא הוכחת נזק עד 80,000 ש"ח, או עד 160,000 ש"ח במקרה של כוונת זדון. אם מוכח נזק ממשי, הפיצוי עשוי להיות גבוה יותר. בית המשפט מתחשב בגורמים כמו חומרת הפגיעה, היקף הפצתה, כוונת המפרסם והתנהגות הצדדים.

תביעה על שיימינג בפייסבוק
תביעה על שיימינג בפייסבוק
תמונה של שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שמעון האן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
מצוין
5.0
מבוסס על 40 ביקורות
חנה ברהנו
חנה ברהנו
שירות מציון מרוצה מכל התהליך זמינות מלאה הסבר מדיוק להכל בהחלט יש לאן לפנות בשעת הצורך
Response from the owner: תודה חנה, משרדנו לשירותך תמיד.
Hana Siboni
Hana Siboni
קיבלתי מענה מאוד מהיר ועוד בחג , קיבלתי הקשבה מלאה תמיכה והסבר מלא לכל דבר קטן ששאלתי וכל זה ללא עלות נמרוד היה סבלני מאוד , מכבד ותומך רק מהשיחה הראשונה מבינים שמדובר במקצוענים שילחמו עבורנו , ממליצה בחום !
Response from the owner: חנה היקרה,תודה רבה על הפידבק החם והמפרגן!אנו שמחים מאוד לשמוע שהיית מרוצה מהשירות שקיבלת מעו"ד נמרוד האן, במיוחד מהמענה המהיר, מההקשבה ומהסבלנות שהפגין. אנו במשרד עורכי דין שמעון האן מקפידים לתת יחס אישי לכל לקוח ולקוחה.נשמח לעמוד לרשותך גם בעתיד.בברכה,שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
Samaher Awesat
Samaher Awesat
לעורך דין הכי מוצלח האלווף נמרוד שמעון האןרוצה להביע תודה מכל הלב והערכה רבה!הליווי המקצועי והמקצועניהמשפטנות החדה והמדוייקתהתמיכה, האישיות, החיוךוהשמירה על שפיות באולם בית המשפט, במסדרונות ומחוצה להם.על תשומת הלב האישית והחמהעל היסודיות וההתחשבות בכל פרט וראיהעל המסירות, היחס האישי וסבלנות אין קץתודה על מקצוענות ללא פשרות, תבונה יוצאת דופן תוך ליווי מלא ברגישות, אמפתיה, אכפתיות שנוגעת ללב בצרוף הקניית בטחון והעצמה שלא הכרתי.על המענה המהיר וכל עזרה בכל זמןתודה על מי שאתה ומה שהייתה עבורי!!אוהבת אותך וכל כך מעריכה…באהבה והערצה,תודה מכל הלבנמרוד שמעון האן זה נצחון וממש הצלחה
Response from the owner: סמאהר היקרה,כל צוות משרד עורכי הדין שמעון האן מודה לך על המילים החמות והביקורת הנפלאה!אנו שמחים מאוד לשמוע שעו"ד נמרוד האן ליווה אותך במקצועיות, במסירות וברגישות רבה, וסייע לך לעבור את התקופה המאתגרת בצורה הטובה ביותר.אנו במשרד שמעון האן מאמינים ששילוב של מקצועיות משפטית בלתי מתפשרת עם יחס אישי וחם הוא המפתח להצלחה, ונראה שעו"ד נמרוד יישם זאת בצורה מושלמת.תודה על האמון שנתת בנו. אנו גאים בעו"ד נמרוד ועל היותו חלק מצוות המשרד.בברכה,שמעון האן-משרד עורכי דין ונוטריון
מעיין אפללו
מעיין אפללו
מושלם !!!!!!!!!!!!!!!! רק משיחת ייעוץ התאהבתי בבן אדם איזה אישיות!!!
Response from the owner: תודה על הפירגון, משרדנו לשירותך
Lizar Azor
Lizar Azor
מס' 1 בתחום שירות מצויין צוות של תותחים , אנושיים, מכילים, מקשיבים לפרטים הקטנים ועושים את העבודה בצורה הטובה ביותר
Response from the owner: תודה רבה על המחמאות וההמלצה החמה! אנו שמחים מאוד לשמוע שהיית מרוצה מהשירותים שלנו ומצוות המשרד.
עדן שאשא
עדן שאשא
רינת שאשא: משרד מדהים מקצוענים נמרוד עו"ד עם יחס אנושי ומרגיע תודה רבה
Response from the owner: רינת היקרה,תודה רבה על המשוב החם והמפרגן! אנו שמחים לשמוע שאת מרוצה מהשירותים המשפטיים שקיבלת במשרדנו.משרדנו חותר למצוינות משפטית יחד עם שירות אישי ואמפתי לכל לקוח ולקוחה. תגובתך מחזקת אותנו להמשיך בדרך זו.נשמח לסייע לך בכל עניין משפטי בעתיד.בכבוד רב,שמעון האן-משרד עורכי דין ונוטריון
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 40 ביקורות
×
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 40 ביקורות
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.