עורך דין שמעון האן

הגנות לשון הרע

בעידן שבו המדיה החברתית והאינטרנט מאפשרים לכל אדם לפרסם דברים ברבים בקלות, גוברת החשיבות של ההגנה על השם הטוב והמוניטין של כל אדם. החוק בישראל מאפשר הגשת תביעת לשון הרע נגד מי שפרסם התבטאות פוגענית כנגד זולתו, אך מנגד גם מעניק לנתבע הגנות לשון הרע שונות שבהן נדון בסקירה הבאה. 

 

טיפים להתנהלות נכונה לנתבעים בתביעה לשון הרע

לאחר קבלת כתב תביעה או מכתב התראה לקראת הגשת תביעה בגין הוצאת דיבה, חשוב מאוד לא לנקוט בפעולות נמהרות או בלתי זהירות. אין לנסות ליצור קשר עם הצד השני או עם גורמים הקשורים אליו, ובטח שלא לפרסם דברים נוספים הקשורים לנושא. התנהגות לא נכונה עלולה לפגוע בסיכויי ההגנה ולהחמיר את המצב.

הדרך הטובה ביותר להגן על עצמכם בתביעת לשון הרע שמוגשת כנגדכם, היא לפנות ללא דיחוי למשרד עו"ד לשון הרע מוביל. לייעוץ בנושא הגנות בתביעת לשון הרע – פנו כעת למשרד עורך דין שמעון האן.

 

אילו הגנות לשון הרע יכולות לשמש את הנתבע?

חוק לשון הרע בישראל, מכיר במספר סוגי הגנות שיכולות לשמש את הנתבע בתביעת לשון הרע:

 

הגנת אמת הפרסום

הנתבע שטוען להגנה זו נדרש להוכיח שני דברים: שהביטוי הפוגעני נועד לשרת עניין ציבורי חשוב, ושתוכנו הוא אמת לאמיתה. יש להציג ראיות אובייקטיביות חד משמעיות לנכונות הדברים.

 

הגנת תום הלב

פרסום יחשב כנעשה בתום לב, אם הוא נעשה תוך מילוי חובה חוקית, הגנה על עניין אישי כשר, סקירה הוגנת של אירוע ציבורי, או ביקורת על יצירה פומבית. ההגנה לא תחול אם הפרסום נעשה בכוונה לפגוע מעבר לנדרש.

 

הגנת פרסומים מותרים

בחוק ישנה התייחסות לכמה סוגים של פרסומים מותרים, הפטורים מאחריות בכל מקרה, כגון דיווח על דיון משפטי, פרסום מטעם רשות ציבורית, או תוכן הוראת חיקוק.

כאן המקום לסייג ולומר כי אף על פי שכאמור, ישנן מגוון הגנות לשון הרע המנויות בחוק, אין פירושו שקל לרתום אותן לאסטרטגיית ההגנה של הנתבע בתובענה. הדבר דורש ניהול חכם של קו ההגנה, ורצוי שיתבצע בידי עורך דין לשון הרע מנוסה.

 

האם ניתן להציג את ההגנות למפרסם בבית המשפט ללא סיוע של עורך דין לשון הרע?

אחד הקשיים בהתמודדות עם תביעת לשון הרע הוא שהתובע אינו נדרש להוכיח שנגרמו לו נזקים או עוגמת נפש של ממש, אלא די בכך שהוכיח שהביטוי ה"פוגעני" אכן פורסם והגיע לידיעת אנשים מלבדו הוא. מנגד, הנתבע שטוען להגנה כלשהי, נדרש להוכיח את העובדות עליהן מבוססת טענתו. כך יוצא שנטל ההוכחה העיקרי יהיה על שכמו של הנתבע.

לגבי גובה הפיצוי, החוק קובע סכום בסיסי של עד 50,000 ש"ח בתוספת הפרשי הצמדה שכיום עומד על 80,000 ש"ח ללא הוכחת נזק, אך לבית המשפט יש שיקול דעת לפסוק גם פיצוי גבוה בהרבה לפי נסיבות העניין. למשל במקרים של פרסום בזדון, בהיקף נרחב, או כשהנתבע עשיר ומפורסם. מנגד ניתן גם לפסוק פיצוי נמוך או סמלי, למשל אם הנתבע התנצל, אם הביטוי בוצע בתום לב, או אם מדובר בפרסום מינורי.

בכל מקרה, נתבע שמנסה להתמודד עם התביעה בכוחות עצמו, או פועל בחוסר זהירות, עלול למצוא את עצמו חשוף לסיכון כספי ותדמיתי גבוה ביותר.

על כן, במקרה של קבלת תביעה או מכתב התראה, מומלץ להתייעץ בהקדם עם עורך דין לשון הרע מקצועי ולהישמע להנחיותיו.

 

לסיכום

על אף הרף הנמוך יחסית לקבלת תביעות לשון הרע, לנתבע עומדות הגנות משפטיות רבות כנגד תביעה כזו. אך כפי שהסברנו, מימושן של הגנות לשון הרע בפועל דורש ניהול חכם של אסטרטגיית ההגנה – דבר שאינו עניין של מה בכך.

מימוש ההגנות הללו דורש ייצוג וייעוץ משפטי מקצועי, של עו"ד לשון הרע מוביל שישכיל להתאים את ההגנה המשפטית לנסיבות המקרה. בהתחשב בכך, באם נתבעתם בגין לשון הרע, מומלץ להתייעץ בהקדם עם משרד עו"ד ונוטריון שמעון האן, שיוכל להעניק לכם סיוע מיטבי בהתמודדות המשפטית הצפויה לכם.

לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית ללא צורך בהתחייבות – פנו אל משרד עו"ד שמעון האן כעת.

 

שאלות ותשובות:

חד משמעית לא. לא כדאי בכלל ליזום מגע עם התובע בתיק לשון הרע מבלי להיוועץ בעו"ד. כל התבטאות של הנתבע, בכתב או בעל פה, עשויה לשמש נגדו בהמשך ההליכים ולהחמיר את מצבו. לכן יש לפעול בשיקול דעת ולהישמע להנחיות עורך הדין, כדי שלא לחבל בסיכויי ההגנה של הנתבע.

החוק מאפשר לפסוק לתובע עד 80,000 ש"ח ללא הוכחת נזק (או כפול מכך במידה ותוכח כוונת זדון מצד הנתבע), אבל במקרים חמורים ובכפוף להוכחת נזקים בידי התובע, ניתן לחייב את הנתבע בסכום גבוה הרבה יותר, לפי שיקול דעת בית המשפט. גורמים מחמירים יכולים להיות פרסום בזדון, בהיקף נרחב, תוך ניצול מעמד כלכלי או ציבורי של הנתבע ועוד. מנגד, במקרים המתאימים ניתן גם לפסוק פיצוי נמוך או סמלי, כגון אם הנתבע התנצל, פעל בתום לב או שמדובר בפרסום שולי. בכל מקרה, הנתבע נדרש להוכיח את העובדות עליהן מבוססות טענות ההגנה שלו, בעוד על התובע די להראות את עצם הפרסום הפוגעני כדי לזכות בפיצוי בסיסי.

במקרה של תביעת לשון הרע, התובע מגיש לבית המשפט כתב תביעה שנשלח לתובע וכולל את פירוט טענותיו כנגדו. על הנתבע חלה החובה להגיש כתב הגנה המשיב לטענות אלה, בפרק הזמן הנקוב בכתב התביעה, אחרת עלול להינתן פסק דין בהיעדר הגנה לטובת התובע. זהו גם המקום בו באפשרותו להתייחס אל הגנות לשון הרע העומדות לזכותו. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ בנושא עם עורך דין דיבה טוב.

ההגנה החזקה ביותר היא "אמת דיברתי", לפיה על הנתבע להוכיח שהפרסום משרת עניין ציבורי וכי הוא אמת לאמיתה. אולם הוכחת אמיתות הפרסום דורשת ראיות חזקות וחד משמעיות. הגנות נוספות כוללות את טענת תום הלב, כגון מילוי חובה חוקית או הגנה על עניין אישי כשר, טענת זוטי דברים, כאשר מדובר בפרסום שולי וקל ערך, וטענת פרסום מותר החלה על סוגי פרסומים המוגנים בחוק, כגון דיווח על הליך משפטי.

הגנות לשון הרע
הגנות לשון הרע
תמונה של שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
מצוין
5.0
מבוסס על 34 ביקורות
Gal Azulay
Gal Azulay
טוב קודם כל אין לי כל כך מילים לתאר את המשרד המצוייןן הזה!! טיפלו לי בתיק מסובך מאוד שהמון עורכי דין סירבו לקחת ואמרו לנו שאנחנו נפסיד… עו״ד שמעון האן ומשרדו לקחו את התיק בשתי ידיים עברו על כל המצצאים כיוונו אותנו לראיות ערכו את הדין בצורה מושלמת וניצחו בתיק!!! שינו את חיי וחיי המשפחה שלי. מודה למשרד הזה וממליצים בחום ואהבה ענקית פשוט משרד של אלופים!
Response from the owner: תודה רבה,משרדנו לשירותך תמיד.
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Response from the owner: תודה רבה, שמחים לעמוד לשירותך
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
Response from the owner: תודה רבה נטלי, הכבוד הוא למשרדנו
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
Response from the owner: תודה רבה, הכבוד הוא לנו
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Response from the owner: הכבוד הוא שלנו, תודה רבה
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
Response from the owner: תודה רבה
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 34 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.