לשון הרע בעבודה: זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל

מטבע הדברים, סכסוכים במקום העבודה עלולים להוביל לחילופי דברים בין הצדדים, כאשר לעתים מדובר גם באמירות שנויות במחלוקת, פוגעות ו/או לא נכונות. לאמירות כאלה יש פוטנציאל להיתפס בתור הוצאת לשון הרע בעבודה, מה שמניע אנשים לשקול את הגשתן של תביעות לשון הרע לבית הדין לעבודה. במאמר זה נבחן אילו אמירות עלולות להוביל להגשת תביעה בגין הוצאת דיבה בעבודה, את ההגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע לנתבעים בתביעות אלו ואת זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל בהקשר זה.

אילו אמירות עלולות להוביל להגשת תביעה בגין הוצאת לשון הרע בעבודה?

חוק לשון הרע בישראל, שנחקק בשנת 1965, מגדיר אמירות מסוגים מסוימים ככאלו שעשויות לשמש כעילת תביעה בגין לשון הרע והן:

  • כל דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הזולת או להפוך אותו למושא לשנאה, בוז או לעג 
  • כל דבר שפרסומו עלול לבזות את הפרט על סמך פעולות, התנהגות או תכונות המיוחסות לו. 
  • כל דבר שפרסומו עשוי לפגוע באדם בתפקידו, בין אם בתפקיד ציבורי ובין אם בכל תפקיד אחר, או להשפיע על עסקיו, משלח היד שלו או מקצועו.

בעיקרו של דבר, לפי החוק, הקמת עילת תביעה בתיק לשון הרע, מחייבת הן פרסום והן תוכן העומד בקריטריונים שצוינו מעלה. זאת מבלי להתייחס ספציפית לנושא של לשון הרע בעבודה או יחסי עובד ומעביד.

ההגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע לנתבעים בתביעות לשון הרע בעבודה

בהתאם לקריטריונים דלעיל, החוק מתיר הגשת תביעת לשון הרע וחתירה לפיצוי סטטוטורי ללא צורך בהוכחת נזק ממשי לנשוא הדברים האמורים. הנתבע, לעומת זאת, יכול מצידו להעלות הגנות שונות המפורטות בסעיפים 13, 14 ו-15 לחוק איסור לשון הרע. הגנות אלו כוללות, למשל, את טענת "אמת דיברתי" הנשענת על הגנת אמת בפרסום, הגנת תום הלב ומספר הגנות פוטנציאליות נוספות. 

מהן חובות המעסיק לעניין לשון הרע בעבודה?

מעסיקים בישראל, נושאים במה שנקרא "אחריות שילוחית" כלפי עובדיהם. מושג זה מוגדר כאחריות המוטלת על אדם מסוים לפיצוי אדם אחר, בגין נזקים שנגרמו לאדם זה בידי צד שלישי. בהקשר ליחסי עובד-מעביד, משמעות הדבר היא כי על המעסיק מוחלת האחריות העקרונית, לפצות את עובדיו גם בגין נזקים שנגרמו למי מהם בידי גורמים במקום העבודה, לרבות עובדים אחרים שמועסקים תחתיו. היינו, במקרים בהם עובד, במסגרת תפקידו, משמיע לשון הרע כנגד עובד אחר, החוק מטיל אחריות על המעסיק לפיצוי העובד הנפגע מהוצאת לשון הרע. זאת אלא אם העובד העומד מאחורי האמירות הפוגעניות, הפר במכוון ובבירור את הכללים שנקבעו במקום העבודה לעניין זה והובאו לידיעתו.

יחד עם זאת, אחריות שליחות זו של המעסיק, מוגבלת למצבים בהם פעולות העובד שפגע בעובד אחר, בוצעו בזדון, כלומר בכוונה ובמודע. עניינים אלה מוערכים על בסיס כל מקרה לגופו, תוך התחשבות בנסיבות המקרה הספציפיות.

היכן מגישים תביעת פיצויים בגין לשון הרע בעבודה?

לרוב יש לבית הדין לעבודה סמכות לטפל בתביעות לשון הרע בעבודה, שמקורן בדינמיקה של עובד-מעביד. מנגד, כאשר הסכסוך נובע מיחסים בין שני עובדים, סמכות השיפוט היא לרוב של בית משפט רגיל. 

האם הגשת תביעת לשון הרע רלוונטית גם לאחר שיחסי העבודה תמו?

במקרה של הגשת תביעת לשון הרע לאחר תום יחסי העבודה, אמת המידה הקובעת האם בית הדין לעבודה יכול לדון בתביעת לשון הרע – הנחשבת בעיקרה כתביעת נזיקין, תלויה בשאלה האם בעלי הדין קיימו בעבר יחסי עובד-מעביד. גם אם התביעה נוגעת לדברים שנאמרו על ידי מעסיק לעובד לאחר סיום יחסי העבודה, בית הדין לעבודה שומר על סמכות השיפוט.

דוגמה לכך ניתן לשאוב מתביעת לשון הרע שהוגשה בידי שרה נתניהו – אשת ראש הממשלה, כנגד ליליאן פרץ, מנהלת משק הבית לשעבר במעון ראש הממשלה. התביעה הוגשה בגין דברים שאמרה הגברת פרץ בתקשורת כנגד שרה נתניהו. במקרה זה ביקשה פרץ לדחות את תביעת לשון הרע שהגישה נגדה גב' נתניהו, בטענה שהאמירות המשמיצות לכאורה כלפי מעסיקתה, נאמרו לאחר סיום ההעסקה אצלה. בית הדין האזורי לעבודה דחה טענה זו, ואישר כי האמירות מתייחסות ליחסי עובד-מעביד שהיו קיימים בין הצדדים בעבר, ובכך הופכים את התביעה רלוונטית.

דעה אישית מול לשון הרע: הבחנה עדינה

הגבול בין הבעת דעה אישית לבין הוצאת לשון הרע, הוא לרוב עניין מעורפל ומורכב. כפי שצוין קודם לכן, סביבת העבודה יכולות להוות כר גידול לרגשות קשים, מחלוקות וסכסוכים מתמשכים.

חשוב להכיר בכך שלא כל הבעת דעה כמוה כלשון הרע, ולהיפך. כדי שאמירה מסוימת תיחשב כעילה להגשת תביעת לשון הרע, יש להוכיח שהיה בה פוטנציאל להשפיל, לבזות או לפגוע בפרט שבו האמירה עסקה. כמו כן, יש להוכיח כי האמירה נאמרה בחוסר תום לב ובנוכחות צדדים שלישיים.

במילים פשוטות יותר, לשון הרע יכולה לכלול כל דבר שפרסומו עלול להעמיד אדם או חברה בפני השפלה, בוז, לעג או שנאה ו/או לסכן את פרנסתם, במיוחד במסגרת מערכת יחסים מקצועית.

אולם עצם קיומן של אמירות בניסוח חריף, בין אם מדוברות או כתובות, אינו מהווה אוטומטית לשון הרע, אלא הכרחי שהדברים האמורים יופצו ברבים. הדבר מרמז כי הערות ביקורתיות, ללא קשר לחומרתן כלפי עובד, אינן נחשבות להוצאת דיבה ראויה לתביעה, אלא אם כן פורסמו על ידי המעסיק. עם זאת, חשוב לציין שחוק לשון הרע מציע הגנות מסוימות, ופסיקות בתי הדין לעבודה קבעו הנחיות ספציפיות המצדיקות התייחסות. לפיכך, לא כל מקרה שבו נאמרות הערות קשות לעובד, בנוכחות עמיתיו לעבודה, מהווה לשון הרע בעבודה שניתן לתבוע בגינה פיצוים על פי החוק.

לסיכום

תביעות לשון הרע בעבודה הן תביעות נזיקין שמורכב להוכיח את צדקתן ולנצח בהן. לא זאת בלבד, אלא שלעיתים, רב הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לתובע, על התועלת שעשויה לצמוח מהגשתה. לפיכך, רצוי מאוד לפנות לייעוץ משפטי לפני שמחליטים להגיש תביעה על הוצאת לשון הרע בעבודה. משרד עורך דין לשון הרע שמעון האן, כאן כדי לייעץ לכם ולכוון אתכם בנושא חשוב ורגיש זה. אל תהססו להסתייע בנו!

לשון הרע בעבודה זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל
לשון הרע בעבודה זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל

 

תמונה של שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שמעון האן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
מצוין
5.0
מבוסס על 43 ביקורות
Maliktube12
Maliktube12
עורך דין הכי טוב בארץ גם רואים תוצאות וגם יחס מדהים
Response from the owner: תודה רבה על המשוב החיובי והמחמיא. אנו שמחים לדעת שהשירות והיחס שלנו עמדו בציפיותיך. הערכתך מחזקת אותנו להמשיך ולהעניק שירות מקצועי ואיכותי לכל לקוחותינו.
סתיו רינג
סתיו רינג
משרד מעולה, כמין ומסור ללקוחותיו, לאורך כל הדרך היה מענה וטיפלו בשיא המקצועיות... כמובן תודה על הזכייה בזכותם בתיק לשון הרע!!!
Response from the owner: אנחנו שמחים מאוד שהצלחנו להוביל אותך לניצחון בתיק. זוהי תוצאה של עבודה קפדנית ומאמץ משותף שלנו יחד איתך.במשרד עורכי הדין שמעון האן, אנו גאים להעניק ייצוג משפטי מקצועי ומסור לכל לקוחותינו, לאורך כל הדרך.נשמח לעמוד לרשותך גם בעתיד.בברכה,צוות המשרד,שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
בת אל
בת אל
שמי בתאל ואני מרגישה צורך לציין את השירות הטוב שקיבלתי מעורך הדין האןאשתף שנפגעתי מאוד בהוצאת דיבה שהוציאו עלי בעבודתי לפני שנתייםובחרתי בשמעון האן ונמרוד שייצגו אותינשבעת שזה אחת הבחירות הטובות ביותר שבחרתי בחיים שלי!התיק שלי הסתיים השבוע בנצחון מוחץ עבורי!!נאמר "כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו"המבוגר שלי היית אתה עורך הדין האן היקר!!אני משליכה את הניצחון לזכותך שעשית עבורי עבודת קודש והיית דמות כמו אבא בשבילי בכל התקופה הקשה שעברתי עד הגזר דין .אני כל כך מעריכה את מה שעשית עבורי !! אין לך מושג באמת כמה לכן בוחרת לכתוב ...ממליצה למי שרוצה עורך דין טוב אז קדימה אין מה לחשוב פעמיים תעשו לעצמכם טובה ותקחו רק רק שמעון ונמרוד האן מקצוענים אמינים וסבלניים עם שירות מצוייןתודה על מי ומה שהייתם עבורישתדעו שאין מקצוענים כמוכם הייתם השליחים שלי עשיתם על הדרך גם עבודת קודש אז תודה גדולהאנשים טובים באמצע הדרך זה אתם!!תודה גדולה כמובן גם לעורך הדין חננאל שעובד עם עורך הדין האן והיה שותף לכל התהליך הנ''למבתאל אוהב ציון
Response from the owner: בתאל היקרה,תודה רבה על המילים החמות והמרגשות!אנחנו מאוד שמחים לשמוע שהצלחנו לעזור לך בתקופה קשה זו, ושאת מרוצה מהתוצאה ומהשירות שקיבלת.המטרה שלנו במשרד היא תמיד להעניק ללקוחותינו את הייצוג המשפטי הטוב ביותר, יחד עם יחס אישי ותמיכה לאורך כל הדרך.אנחנו גאים להיות ה"מבוגר" שמאמין בך, ולסייע לך להשיג את הצדק שמגיע לך.תודה על האמון שנתת בנו!בברכה,שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
חנה ברהנו
חנה ברהנו
שירות מציון מרוצה מכל התהליך זמינות מלאה הסבר מדיוק להכל בהחלט יש לאן לפנות בשעת הצורך
Response from the owner: תודה חנה, משרדנו לשירותך תמיד.
Hana Siboni
Hana Siboni
קיבלתי מענה מאוד מהיר ועוד בחג , קיבלתי הקשבה מלאה תמיכה והסבר מלא לכל דבר קטן ששאלתי וכל זה ללא עלות נמרוד היה סבלני מאוד , מכבד ותומך רק מהשיחה הראשונה מבינים שמדובר במקצוענים שילחמו עבורנו , ממליצה בחום !
Response from the owner: חנה היקרה,תודה רבה על הפידבק החם והמפרגן!אנו שמחים מאוד לשמוע שהיית מרוצה מהשירות שקיבלת מעו"ד נמרוד האן, במיוחד מהמענה המהיר, מההקשבה ומהסבלנות שהפגין. אנו במשרד עורכי דין שמעון האן מקפידים לתת יחס אישי לכל לקוח ולקוחה.נשמח לעמוד לרשותך גם בעתיד.בברכה,שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
Samaher Awesat
Samaher Awesat
לעורך דין הכי מוצלח האלווף נמרוד שמעון האןרוצה להביע תודה מכל הלב והערכה רבה!הליווי המקצועי והמקצועניהמשפטנות החדה והמדוייקתהתמיכה, האישיות, החיוךוהשמירה על שפיות באולם בית המשפט, במסדרונות ומחוצה להם.על תשומת הלב האישית והחמהעל היסודיות וההתחשבות בכל פרט וראיהעל המסירות, היחס האישי וסבלנות אין קץתודה על מקצוענות ללא פשרות, תבונה יוצאת דופן תוך ליווי מלא ברגישות, אמפתיה, אכפתיות שנוגעת ללב בצרוף הקניית בטחון והעצמה שלא הכרתי.על המענה המהיר וכל עזרה בכל זמןתודה על מי שאתה ומה שהייתה עבורי!!אוהבת אותך וכל כך מעריכה…באהבה והערצה,תודה מכל הלבנמרוד שמעון האן זה נצחון וממש הצלחה
Response from the owner: סמאהר היקרה,כל צוות משרד עורכי הדין שמעון האן מודה לך על המילים החמות והביקורת הנפלאה!אנו שמחים מאוד לשמוע שעו"ד נמרוד האן ליווה אותך במקצועיות, במסירות וברגישות רבה, וסייע לך לעבור את התקופה המאתגרת בצורה הטובה ביותר.אנו במשרד שמעון האן מאמינים ששילוב של מקצועיות משפטית בלתי מתפשרת עם יחס אישי וחם הוא המפתח להצלחה, ונראה שעו"ד נמרוד יישם זאת בצורה מושלמת.תודה על האמון שנתת בנו. אנו גאים בעו"ד נמרוד ועל היותו חלק מצוות המשרד.בברכה,שמעון האן-משרד עורכי דין ונוטריון
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 43 ביקורות
×
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 43 ביקורות
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.