בעידן הדיגיטל, בעלי עסקים רבים חשופים יותר מאי פעם לביקורת צרכנית. למרות שבחלק מהמקרים מדובר בביקורת לגיטימית, לא אחת מדובר על לשון הרע, המהווה הן עבירה פלילית והן עוולה אזרחית על פי החוק בישראל. הבשורה המעודדת היא שאין מדובר בגזירת גורל.
כיום קיימות אסטרטגיות יעילות לשיקום השם הטוב גם בסביבה הדיגיטלית, כפי שנראה במאמר זה על לשון הרע ואסטרטגיות לשיקום המוניטין .
על הצורך בפתרונות של ניהול לשון הרע ומוניטין
השמצות וביקורות שליליות ברשת יכולות לפגוע קשות במוניטין וברווחיות של העסק שלכם. עם זאת, באמצעות פעולה מהירה ונחושה, באמצעים שאת חלקם הצגנו במסגרת הסקירה לעיל, ניתן בהחלט לצמצם את הנזקים ולהגן על האינטרסים העסקיים שלכם.
איסוף ראיות, פנייה לבעלי הפלטפורמות המפרסמות, מכתבי התראה לקראת נקיטת הליכים משפטיים ואף תביעות אזרחיות, הם כולם כלים מקובלים ויעילים המשמשים עבור ניהול לשון הרע ומוניטין – ושיקום השם הטוב.
כמובן, אם נתקלתם בהשמצה כלפי העסק שלכם במרחב הדיגיטלי או מחוץ לו, מומלץ למהר ולפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי, כדי לבצע בקרת נזקים בהתאם לנסיבות המקרה.
כיצד לשון הרע הפוגעת במוניטין העסקי יכול לשבש את הפעילות העסקית בכללותה?
לשון הרע עלולה לגרום לנזקים משמעותיים לעסק, כולל:
- אובדן לקוחות – לקוחות שכבר קנו מהעסק עשויים להפסיק לקנות ממנו אם הם מאמינים ללשון הרע.
- פגיעה במכירות ובמוניטין של העסק – אם לקוחות מאמינים ללשון הרע שפורסמה לגבי עסק מסוים, הם עשויים להימנע מרכישת מוצרים או שירותים מהעסק.
- הפסדים כספיים – פגיעה במכירות בשל לשון הרע, עלולה להוביל להפסדים כספיים משמעותיים לעסק.
- ועוד
לאור כל אלו, אם אתם חוששים שמישהו פרסם או עתיד לפרסם לשון הרע על העסק שלכם, חשוב לפעול במהירות האפשרית כדי להגן על המוניטין העסקי שלכם ולשקם אותו.
האם חוק לשון הרע מגן מפני פגיעה במוניטין העסקי?
חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה 1965, קובע כי "לשון הרע" הוא פרסום של דבר שיש בו כדי לפגוע בשמו הטוב של אדם או תאגיד וכפועל יוצא גם בכבודו, מעמדו ועסקיו.
לפי החוק, לשון הרע על עסק יכולה להתבטא במגוון דרכים, כגון:
- פרסום של טענות כוזבות על איכות המוצרים או השירותים של העסק.
- פרסום של טענות כוזבות על התנהגות בלתי חוקית או בלתי אתית של העסק.
- פרסום של טענות כוזבות על עובדים או מנהלים של העסק.
- ועוד
לאור זאת, אם פרסמו לשון הרע על העסק שלכם, אתם רשאים לתבוע את המפרסם בדרישה לפיצוי בלי הוכחת נזק, עד לתקרה שהחוק קובע. לשם כך, עליכם להוכיח שהמקרה הנדון אכן עומד בהגדרה של לשון הרע לפי החוק.
קבלת ייעוץ משפטי מסור עם משרד עורכי דין מתמחה בלשון הרע שמעון האן לחצו כאן
ניהול לשון הרע ומוניטין: אסטרטגיות לשיקום המוניטין העסקי ברשת
בעידן הדיגיטלי, המוניטין העסקי תלוי במידה רבה בנראות ובמיתוג ברשת. לכן, עסקים חשופים במיוחד לפגיעה מלשון הרע וביקורות שליליות שמפורסמות אונליין. על מנת לשקם מוניטין עסקי שנפגע, כדאי לאמץ אסטרטגיות פרואקטיביות כגון ניטור שמות מותגים ברשת והגשת תביעות משפטיות נגד לשון הרע, לצד אסטרטגיות ריאקטיביות כמו מענה מהיר ומקצועי לתלונות וביקורות שליליות. יישום נכון של אסטרטגיות אלו יכול לסייע במיתון הנזקים ושיקום המוניטין בטווח הארוך.
צעדים אקטיביים לניהול לשון הרע ברשת
אם לקוחות, ספקים או מתחרים פרסמו לשון הרע על העסק שלכם, חשוב לפעול במהירות כדי להגן על המוניטין שלכם ושל הארגון. הצעדים הראשונים שיש לנקוט לצורך כך, הם:
תיעוד ואיסוף הוכחות ללשון הרע
שמרו עותקים של הודעות ההשמצה, על מנת שתהיה לכם הוכחה במקרה של הליך משפטי.
פניה לעורך דין לדיני לשון הרע
עורך הדין יוכל לבחון את המקרה שלכם ולתת לכם הכוונה לגבי הצעדים המשפטיים הנדרשים להגנה על זכויותיכם, על טובת בית העסק שלכם ועל המוניטין העסקי.
פנייה לבעלי האתרים והפלטפורמות הרלוונטיים
במקרים רבים ניתן לפנות לאתרים כגון פייסבוק או גוגל ולדרוש הסרה של תכנים משמיצים, במיוחד אם הם מכילים מידע כוזב או שגוי לגבי העסק שלכם.
מכתב אזהרה לקראת נקיטת צעדים משפטיים
כדאי לשלוח מכתב התראה רשמי הדורש הסרת התכנים המכפישים והתנצלות, ומזהיר מפני הליך משפטי.
הגשת תביעת פיצויים
במקרים חמורים, ניתן להגיש תביעת לשון הרע נגד המפרסמים. הדבר יכול להביא לפיצוי כספי, צו המחייב את הסרת התכנים ואף דרישה לפרסום התנצלות מטעם הנתבע שפרסם את התכנים הפוגעניים. אולם אם תחליטו לתבוע את המפרסם, חשוב לזכור שעליכם להוכיח את קיומם של יסודות עוולת לשון הרע במסגרת הפרסום הבעייתי. זה כרוך בהוכחת העובדה שמדובר בכלל בפרסום, בנוסף להוכחת היותו של הפרסום לשון הרע כפי שהמושג מוגדר בחוק איסור לשון הרע, והדיפת טענות מצד הנתבע להגנות כמו "אמת דיברתי" או "הגנת תום הלב".
כך תפעלו למניעת הפצת לשון הרע ופגיעה בשם המותג שלכם באינטרנט
קיימים מספר אמצעים שבעלי עסקים יכולים לנקוט כצעדים מונעים שיפחיתו את הסיכון להשמצה ופגיעה במוניטין העסקי שלהם:
- ניטור אקטיבי – לעקוב באופן שוטף אחר אזכורים והתייחסויות לבית העסק ברשתות החברתיות, פורומים, אתרי ביקורות וכדומה. כך ניתן לאתר במהירות מקרי השמצה ולטפל בהם בזריזות.
- תגובה מיידית – להגיב במהירות ובעקביות למקרי השמצה, להפריך את הטענות השקריות ולהציג את העובדות כהוויתן.
- איומים משפטיים – שליחת מכתבי התראה ואיום בתביעת דיבה למי שמפרסם דברי בלע פוגעניים ושקריים.
- הסרת תכנים משמיצים – דרישה מהפלטפורמות השונות להסיר תכנים משמיצים ושקריים, על פי המדיניות שלהן.
- הגשת תביעות – הגשת תביעות לשון הרע ודיבה כנגד מי שפגע במוניטין העסק באופן קיצוני, לא מידתי ובלתי חוקי.
לסיכום
בסקירה זו ראינו כי קיימות אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם מקרי לשון הרע ופגיעה במוניטין, גם בעידן הדיגיטלי. על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל ביישום אסטרטגיות אלו, מומלץ להיוועץ בעורך דין מקצועי המתמחה בתחום. אם נפגעתם מלשון הרע או פגיעה במוניטין, אל תהססו ליצור קשר עם עו"ד שמעון האן, המתמחה בהגנת הפרטיות ודיני לשון הרע.