פרסום של טענות כוזבות

פרסום באופן הכללי ביותר, הוא כלי רב עוצמה לשכנוע, עם פוטנציאל לעצב התנהגות צרכנים ולהשפיע על דעת הקהל. עם זאת, השפעה זו מלווה באחריות לשמור על אמת ושקיפות. מנגד, פרסום של טענות כוזבות הינו פרסום מטעה אשר מתייחס להפצת מידע שקרי, מתוך כוונה להשפיע על תפיסות והתנהגות של קהל היעד ולהציג גרסה חלופית לאמת. חוק איסור לשון הרע הוא דבר החקיקה שנועד להתמודד עם פרסומים כוזבים בישראל. במאמר זה נבחן את האופן בו חוק לשון הרע שואף להתמודד עם התופעה ואת גבולות הגזרה של החוק לעניין זה. 

חוק לשון הרע והרלוונטיות שלו לתביעות דיבה המוגשות בגין פרסום של טענות כוזבות

שורשי דיני לשון הרע או חוק לשון הרע נעוץ בעובדה שיש להגן על מוניטין ושמם הטוב של יחידים ועסקים, בין אם מדובר על פרסום לצרכים שיווקים וצרכניים ובין אם מדובר על פרסום כזבים או טענות כוזבות לגבי אדם זה או אחר. 

מה קובע חוק איסור לשון הרע לעניין פרסום של טענות כוזבות?

על פי חוק איסור לשון הרע בישראל, פרסום של טענות כוזבות אשר יש בהן כדי לפגוע במוניטין של אדם או גוף משפטי, עלול להיחשב כלשון הרע ולהקים לנשוא הפרסום עילה להגשת תביעה אזרחית כספית כנגד המפרסם ומפיצי המידע הכוזב. 

מתי פרסום של טענות כוזבות ייחשב כפרסום מותר לפי החוק?

למרות האמור לעיל, חוק לשון הרע, מתיר סוגים מסוימים של פרסומים, גם אם הם מכילים לשון הרע, ללא אפשרות לנקוט הליכים משפטיים. החוק מאפשר זאת לגבי פרסומים על בעלי תפקידים ציבוריים ורשויות מדינה, כגון חברי כנסת, שרים, בעלי דין, מבקר המדינה וכדומה. במקרים דנן, הפרסום מותר גם אם הוא שקרי, נעשה שלא בתום לב או חסר עניין ציבורי.

לפיכך, אם יוגש הליך משפטי על אחד מסוגי הפרסומים הללו, הוא יידחה מבלי לבדוק את פרטי המקרה או הראיות.

איזו חובת הוכחה מונחת על כתפי התובע המגיש תביעת פיצויים בגין פרסום של טענות כוזבות?

בדרך כלל, תביעות לשון הרע המוגשות כנגד פרסום שקרי מחייבות את התובע להוכיח מספר דברים: שההצהרה או הפרסום היה אכן כוזב, הוא הסב וגרם לפגיעה במוניטין, והוא נעשה מתוך כוונת זדון. פרסום כוזב המכוון ישירות למוצרים או שירותים של מתחרה ומכפיש אותם יכול להתפרש כסוג של לשון הרע. 

אם הטענות הכוזבות מועלות מתוך כוונה לפגוע במוניטין של המתחרה, ייתכן שלצד המושפע תהיה עילה לנקוט בהליכים משפטיים. גם סלבריטאים או אנשים ידועים שונים יצטרכו במהלך התביעה להוכיח זדון ממשי לגבי ידיעת שקר או התעלמות מכוונת מהאמת. החוק יכיר בחשיבותו של חופש הביטוי אך גם נועד להגן על אישי ציבור מפני הצהרות כוזבות ומזיקות. 

האתגר הטמון בהבחנה בין פרסום מטעה והשמצה

בעוד שגם פרסום מטעה וגם השמצה עלולים לפגוע במוניטין, ההבחנה בין השניים יכולה להיות מאתגרת. ההבחנה העיקרית בין השניים נעוצה בכוונה הקיימת מאחורי ההצהרות הכוזבות ובאופי הנזק שנגרם.

הכוונה בפרסום מטעה תהיה להטעות או להונות את הצרכנים. לכן, גם אם הטענה מוגזמת, כל עוד הכוונה אינה לפגוע באדם או בעסק ספציפי, היא עלולה להיחשב רק כפרסום מטעה ולא לשון הרע. לשון הרע, לעומת זאת, מתמקדת בכוונה לפגוע בשמו הטוב של אדם או ישות. אם נאמרת הצהרה כוזבת במטרה לפגוע במעמדו של מישהו בעיני הציבור, הדבר עלול להיחשב ללשון הרע.

הטיפול בפרסום של טענות כוזבות יהיה באמצעות קנסות או צווים שיורו למפרסם לחדול מפעולותיו. סעדי לשון הרע עשויים לכלול פיצויים שיפסקו לטובת הנפגע, המשקפים את הפגיעה בשמו הטוב. 

מקרי מבחן: כאשר פרסום כוזב פוגש לשון הרע

כאשר רוצים לנסות להבדיל בין פרסום טענות כוזבות לבין ממש לשון הרע, ניתן לתת מספר דוגמאות מפורסמות שיוכלו להמחיש זאת. למשל, בתחילת שנות ה- 2000, פפסיקו ניהלה קמפיין פרסומי שטען כי מבחני טעם עיוורים הראו שהצרכנים מעדיפים את פפסי על פני קוקה קולה. קוקה קולה תבעה, בטענה שהפרסומות היו מטעות ופגעו במוניטין שלה. המקרה אמנם לא הוביל לתביעת לשון הרע, אך הוא הדגיש את הגבול הדק בין פרסום השוואתי מותר לבין שיטות שעלולות להטעות.

בנוסף גם רדבול התמודדה עם תביעה משפטית ב- 2014 בגלל סיסמת הפרסום שלה, "רד בול נותן לך כנפיים". התובעים טענו כי הטענה הייתה מטעה מכיוון שההשפעה של רד בול לגבי שיפור והעלאת האנרגיה לא הוכחו מדעית. התביעה הסתיימה לבסוף בפשרה, אולם הושם דגש על החשיבות של ביסוס טענות הפרסום.

כתבות בנושא לשון הרע:

 

איזון בין חופש הדיבור ובין הגנת הצרכן

כאשר מדברים על פרסום כוזב, יש להתייחס גם לזכותו של כל אדם לחופש ביטוי. יצירת האיזון בין זכויותיו וחובותיו של הפרט דורשת גישה המכבדת את חשיבותה של תקשורת אמיתית ושקופה תוך הכרה בפוטנציאל לנזק ו"עובדות" המתגלות ככוזבות ולא נכונות במלואן במקרה הטוב ושקריות במקרה הרע. לכן, יש לשים לב למספר נקודות:

  • שיטות פרסום אתיות – למפרסמים יש אחריות לשמור על סטנדרטים אתיים בתקשורת. מעבר לציות לחוק, עליהם להקפיד על עקרונות של יושר, שקיפות והגינות כדי לתרום לתפיסה חיובית של הציבור ולאמון במותג או במפרסם לטווח ארוך. נוהלי פרסום אתיים לא רק מונעים סיבוכים משפטיים אלא גם עשויים לטפח ולשמר תרבות של אחריות.
  • חינוך צרכנים – חינוך צרכנים בפרט והקהל הרחב בכלל, לגבי המלכודות הפוטנציאליות של פרסום מטעה יכול להעניק להם כוח לקבל החלטות מושכלות. פרסום למודעות ציבורית, בקרת תכנים עצמית והסברה לגבי טענות כוזבות הן פעולות חיוניות ומשמעותיות בקידום אוריינות תקשורת ועידוד גישה ביקורתית לטענות פרסום.
  • שיתוף פעולה עם גורמים רגולטוריים – עסקים נהנים משיתוף פעולה עם גופים רגולטוריים כדי להבטיח עמידה בתקני פרסום. יצירת קשר עם ארגוני רגולציה ספציפיים לתעשייה זו או אחרת, יכול לסייע למפרסמים לשמור על נוהלי פרסום אתיים ולהימנע מתביעות או מורכבות משפטית מכל סוג שהוא.

לסיכום

פרסום של טענות כוזבות למעשה מפיץ שקרים וטענות מזיקות אשר עלולות לפגוע בשמו הטוב של הנפגע. בין אם הפרסום נעשה למטרות צרכניות ושיווקיות ובין אם הוא נעשה כנגד אדם פרטי או ארגון, הוא בעל השלכות מזיקות והרות אסון. ההשלכות המשפטיות של פרסום שכזה יסתיימו בסופו של דבר, בדרך כלל בתביעה. במהלך המשפט, תידרש תשומת לב לאיזון הנדרש בין הזכות לחופש ביטוי עם הציווי להגן על צרכנים ועסקים מפני טענות שקריות ומזיקות. איסור לשון הרע והסדרת פרסום מטעה יתלכדו בחתירה לשמירה על אמת, שקיפות ותחרות הוגנת.

גם כאשר עסקים שואפים ללכוד את תשומת הלב והנאמנות של הצרכנים, עליהם לנהוג בזהירות ולהימנע מתביעות שווא שעלולות להוביל לתביעות משפטיות. כדי למנוע תהליך זה וכדי לנהל אותו, נדרש עו"ד לשון הרע לעשות זאת באמצעות מומחיותו. עורך דין מנוסה יכול לייעץ ולהוביל מהלכים אשר יגנו על לקוחותיו ולספק להם את הביטחון וההגנה הנדרשת. 

למידע נוסף בנוגע לצעדים המשפטיים שבאפשרותכם לנקוט כנגד פרסום של טענות כוזבות ולהגנות שהחוק מעמיד לרשות מפרסמים – צרו קשר עם משרד עורך דין לשון הרעשמעון האן.

 

פרסום של טענות כוזבות

תמונה של שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שמעון האן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
מצוין
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
5.0
מבוסס על 56 ביקורות
inbal amar
יחס אישי, זמין ופעל במקצועיות מול הבעיות שחווינו. מאוד נעים ואדיב. ממליצה מאוד
רבקה ברושטיין
קיבלתי מענה מדהים. התקשרתי בהלם ומרוסקת ממה שקרא לי והעורך דין נימרוד האן פשוט כל כך תמך והגיב באופן כזה שהתחלתי לבכות כי הוא הבין כי מי שפניתי אליהם קודם לא כל כך הבינו את גודל עוגמת הנפש והוא כן. והציע פתרונות מדוייקים שהתקבלו על ליבי. תודה רבה על המקצועיות והאנושיות ההקשבה בקיצור המשרד הטוב ביותר כנראה בתחום.
adel benishti
עורך דין משכמו ומעלה ישר הגון ואיש צדק ממליצה בחום ולא מתבססים על שמועות אלא על עובדות והוכחות בשטח אז לכל אלה ששמעו זה בגדר שמועות בלבד הייתי נזהרת בשמועות שווא
גיא בן דוד
שירות יוצא דופן, קיבלתי מא ועד ת שירות ברמה הכי גבוהה שיש ולכל דבר קיבללתי פתרון, תותוחים
נאור כהן כהן
משרד העורכי דין הטוב בארץ!
תודה רבה על השירות הכי מדהים שיש .
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.

מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.

ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.

אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!

תודה רבה (:
Response from the owner:תודה רבה עמית, שמחתי לשרת אותך
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על56ביקורות
×
js_loader
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על56ביקורות
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.