באילו מקרים פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע?

פרסומים בפורומים מקוונים, כמו קבוצות וואטסאפ, קבוצות פייסבוק או פורומים שונים באינטרנט, עשויים לפגוע בשמכם הטוב. עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי לא כל פרסום שלילי נחשב ללשון הרע, אך ישנם מקרים שבהם ניתן לתבוע פיצוי בגין פרסום פוגעני שהתפרסם בפלטפורמה כזו. מאמר זה יסביר באילו מקרים פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע בישראל, ומה נדרש כדי להוכיח שנפגעתם מפרסום כזה ולקבל פיצוי הולם.

 

מהי לשון הרע בפורומים מקוונים?

לשון הרע היא פרסום שפוגע בכבודכם, משפיל אתכם או גורם לכם נזק חברתי או מקצועי. על פי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, פרסום בפורום מקוון נחשב ללשון הרע אם הוא מכפיש ופורסם בפני אדם נוסף מלבדכם. לדוגמה, הודעה בקבוצת וואטסאפ שמכילה האשמות שווא עליכם עשויה להוות הוצאת דיבה אם היא נקראה על ידי חברי הקבוצה.

 

באילו מקרים פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע ומתי ייחשבו כביקורת לגיטימית?

לא כל פרסום שלילי בפורום מקוון נחשב ללשון הרע. ביקורת עניינית, כמו תלונה מבוססת על שירות לקוי, עשויה להיות מוגנת תחת חופש הביטוי. לעומת זאת, פרסום שמכיל שקרים, השמצות או האשמות חסרות בסיס, כמו טענה שבעל מקצוע גנב כסף ללא הוכחה, עשוי להיחשב כלשון הרע. בית המשפט יבחן את תוכן הפרסום ואת כוונת המפרסם.

 

מה סכום הפיצוי שניתן לתבוע בגין פרסומים בפורומים מקוונים שנחשבים ללשון הרע?

סכום הפיצוי בתביעות לשון הרע בפורומים מקוונים ב-2025 הוא עד כ-80,000 ₪ ללא הוכחת נזק, או עד כ-160,000 ₪ אם הוכחה כוונה לפגוע, בהתאם להצמדה למדד. עם הוכחת נזק, הפיצוי יכול להגיע למאות אלפים, תלוי בחומרת הפרסום, היקף החשיפה ונסיבות המקרה.

 

מה נחוץ לשם הוכחת פגיעה מפרסום בפורום מקוון?

כדי שפרסום בפורום ייחשב ללשון הרע, עליכם להראות שהוא גרם לכם נזק, כמו עוגמת נפש, אובדן לקוחות או פגיעה במוניטין. לדוגמה, אם הודעה בפורום מקצועי גרמה ללקוחות להפסיק לעבוד אתכם, תוכלו להציג התכתבויות או דוחות כספיים כראיה. בנוסף, עליכם להוכיח שהפרסום הגיע לעיני אחרים, דבר שקל להוכיח בפורומים שבהם משתתפים מספר אנשים.

 

משקלה של כוונת המפרסם בתביעות בגין הוצאת לשון הרע בפורומים מקוונים

בית המשפט בוחן את כוונת המפרסם כאשר הוא קובע אם פרסום נחשב ללשון הרע. אם המפרסם התכוון לפגוע בכם או פרסם תוכן ללא בדיקת עובדות, סביר שהפרסום ייחשב כלשון הרע. לעומת זאת, אם הפרסום נעשה בתום לב או מבוסס על מידע אמיתי, המפרסם עשוי להיות מוגן. עורך דין לשון הרע יוכל לסייע לכם להוכיח את כוונת הזדון של המפרסם.

 

האתגרים המשפטיים בהוכחת לשון הרע בפרסומים שבוצעו בפורומים מקוונים

פרסומים בפורומים מקוונים מציבים אתגרים ייחודיים. לעיתים, המפרסם משתמש בכינוי אנונימי, ויש צורך בצו בית משפט לחשיפת זהותו. בנוסף, פורומים עשויים להיות פרטיים, מה שמקשה על איסוף ראיות. תיעוד מדויק של הפרסום, כולל צילומי מסך ותאריכים, הוא קריטי. משרד עו"ד ונוטריון בהובלת עו"ד שמעון האן יוכל ללוות אתכם בהתמודדות עם אתגרים אלו.

 

דוגמאות נפוצות למקרים של לשון הרע בפורומים דיגיטליים

מקרים נפוצים של לשון הרע בפורומים כוללים האשמות שווא בקבוצות וואטסאפ, כמו טענה שבעל עסק מספק שירות לקוי ללא בסיס, או פרסומים באתרי דיון שמכפישים אדם באופן אישי. לדוגמה, פוסט בפורום מקצועי שטוען כי רופא התרשל ללא הוכחה עשוי להוות לשון הרע. תיעוד הפרסום והוכחת הנזק הם המפתח לתביעה מוצלחת.

 

לסיכום

פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע כאשר הם מכפישים, פוגעים בכם וגורמים לנזק. הבחנה בין ביקורת לגיטימית להשמצה, תיעוד מדויק והוכחת נזק הם צעדים חיוניים לתביעה. ליווי משפטי יסייע לכם להתמודד עם האתגרים ולממש את זכויותיכם. אם נפגעתם מפרסום בפורום מקוון, פנו למשרד עו"ד ונוטריון בהובלת עו"ד שמעון האן, המציע ייצוג מקצועי בתחום לשון הרע.

 

שאלות ותשובות:

פרסום נחשב ללשון הרע אם הוא מכפיש, משפיל או פוגע בכבודכם, ונראה על ידי אחרים. לדוגמה, האשמות שווא בקבוצת ווטסאפ על התנהגות לא מוסרית או טענות חסרות בסיס בפורום מקצועי עשויות להוות לשון הרע. על פי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, הפרסום חייב לעלות בפלטפורמה שבה בכוחו להגיע לעיני אדם נוסף מלבדכם ולהיות במהותו תוכן שבכוחו לגרום נזק, כמו פגיעה במוניטין (למרות שאין הכרח להוכיח נזק בפועל בתביעת לשון הרע במסלול פיצוי ללא הוכחת נזק). בית המשפט יבחן את תוכן הפרסום, כוונת המפרסם והקשר שבו נכתב כדי לקבוע אם הוא חורג מחופש הביטוי.

תוכלו להציג מסמכים כמו דוחות כספיים המראים אובדן הכנסה עקב הפרסום, התכתבויות עם לקוחות שביטלו עסקאות לאחר שקראו את התוכן, או תיעוד של עוגמת נפש, כמו קבלות מטיפול פסיכולוגי. עדויות מאנשים שראו את הפרסום והבינו ממנו דברים שליליים עליכם יחזקו את התביעה. תיעוד מדויק של הפרסום, כולל צילומי מסך ותאריכים, יסייע להוכיח את היקף החשיפה ואת הנזק שנגרם. ראיות אלו צריכות להיות ברורות ומסודרות.

ניתן לבקש מבית המשפט צו לחשיפת זהות המפרסם מפלטפורמת הפורום, כגון ווטסאפ או אתר דיונים. תהליך זה דורש ייצוג משפטי מקצועי והצגת ראיות המוכיחות את הפגיעה, כמו צילומי מסך של הפרסום ועדויות על הנזק. עליכם להראות כי הפרסום גרם נזק משמעותי, כגון אובדן לקוחות. הפלטפורמה עשויה לשתף פעולה עם צו בית משפט, אך התהליך עשוי להימשך זמן. עורך דין יסייע בניהול ההליך בצורה יעילה.

ביקורת עניינית ומבוססת, כמו תלונה על שירות לקוי עם פרטים עובדתיים, אינה נחשבת ללשון הרע. פרסום הופך ללשון הרע כאשר הוא מכיל שקרים, השמצות או האשמות חסרות בסיס שנועדו לפגוע בכם. לדוגמה, טענה שבעל מקצוע גנב כסף ללא הוכחה היא לשון הרע, בעוד תיאור עובדתי של בעיה בשירות לא ייחשב ככזה. בית המשפט יבחן את הניסוח ואת כוונת המפרסם כדי לקבוע אם הפרסום חורג מגבולות חופש הביטוי.

 

באילו מקרים פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע
באילו מקרים פרסומים בפורומים מקוונים נחשבים ללשון הרע
תמונה של שמעון האן
שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 59 ביקורות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 59 ביקורות
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.