טענות כוזבות, המופצות הן במדיה המסורתית והן ברשתות החברתיות, עלולות להוביל לפגיעה חמורה במוניטין של אדם פרטי, עסק או ארגון, ולהוביל לפגיעה קשה במישור האישי, הכלכלי והעסקי כאחד. במאמר זה נדון בהשלכות הנרחבות של פרסומים שקריים, תוך בחינת הכלים העומדים לרשות הנפגעים מפרסומים אלו להגנה על כבודם ועל שמם הטוב.
על כוחם של פרסומים והאחריות הנלווית אליהם
פרסום הוא כלי רב עוצמה, באמצעותו ניתן להשפיע על התנהגות צרכנים ודעת הקהל.
אף על פי שפרסומים יכולים לייצר אפקט חיובי ומועיל בעולם ולשמש ככלי להעלאת מודעות לנושאים הנוגעים לאינטרס הציבורי ולרווחה המצרפית, השימוש בכלי זה מחייב שמירה על אמת ושקיפות. למרבה הצער, רבים הם הגורמים שבוחרים לעשות שימוש פוגעני בערוצי הפרסום השונים. כאשר מופץ ברבים מידע כוזב, שנועד להשפיע על קהל היעד באמצעות מניפולציה של האמת ולהציג תמונת מציאות מסולפת – התוצאות עלולות להיות הרסניות ביותר.
המחוקק בישראל השכיל להכיר בסכנות הרבות הגלומות בפרסומים שקריים, ועל כן במסגרת חוק איסור לשון הרע הוגדרו תרופות משפטיות שונות בהן נפגעי פרסומים כוזבים רשאים להסתייע על מנת להגן על שמם הטוב וכבודם.
על חוק לשון הרע ותפקידו בהגנה מפני פרסומים שקריים
חוק לשון הרע נועד להגן כאמור, על המוניטין ושמם הטוב של יחידים ועסקים בישראל כאחד.
דבר חקיקה זה רלוונטי הן לפרסומים המתבצעים לצרכים שיווקיים וצרכניים, והן לפרסום טענות כוזבות לגבי אנשים פרטיים או גוף מסוים, מטעמים אישיים ואחרים.
ככלל, החוק נועד לאזן בין חופש הביטוי לזכותו של אדם לשם טוב, ומגדיר מה יהווה פרסום לשון הרע, מהן ההגנות העומדות לרשות המפרסם ומהם הסעדים שניתן לתבוע במקרה של פרסומים שקריים העולים כדי לשון הרע.
מה אומר חוק איסור לשון הרע לגבי פרסומים שקריים? התרופות בחוק וגבולות הגזרה שלו
חוק איסור לשון הרע בישראל קובע כי פרסום טענות כוזבות העלולות לפגוע במוניטין של אדם או גוף משפטי אחר, עשוי להיחשב כלשון הרע. במקרה כזה, לנפגע עשויה להיות עילה להגיש תביעה אזרחית כספית כנגד המפרסם ומפיצי המידע הכוזב.
החוק מגדיר "לשון הרע" כפרסום שעלול להשפיל אדם, לבזותו, לפגוע בשמו הטוב, או להביא עליו חרם חברתי או פגיעה במשרתו, מקצועו או עסקו. פרסום טענות כוזבות על אדם או ישות משפטית אחרת, עשוי להיכנס תחת הגדרה זו, שכן הוא עלול לפגוע במוניטין שלהם ובקשרים חברתיים ועסקיים שעמלו על טיפוחם, כאחד.
אולם חשוב לציין כי לא כל פרסום של טענות כוזבות יהווה לשון הרע. החוק קובע מספר הגנות שעשויות להגן על המפרסם, כגון פרסום בתום לב, פרסום עובדות שאדם סביר היה מאמין בהן, פרסום לשם הגנה על עניין ציבורי ועוד.
פרסומים שקריים מותרים לפי חוק לשון הרע
חוק לשון הרע מכיר בכך שישנם מקרים בהם פרסום שקרי עשוי להיות מוצדק, גם אם הוא פוגע בשם הטוב של הזולת. במקרים אלה, החוק מאפשר פרסום לשון הרע ללא חשש לתביעה משפטית.
דוגמה לכך היא פרסום על בעלי תפקידים ציבוריים, כגון חברי כנסת, שרים, שופטים, מבקר המדינה ועוד. הרציונל מאחורי הגנה זו הוא לאפשר דיון ציבורי פתוח וחופשי על פעילותם של בעלי תפקידים ציבוריים, תוך שמירה על חופש הביטוי.
אולם חשוב לציין שגם במקרים אלה, ישנם גבולות. פרסום שקרי שגורם נזק חמור במיוחד, או פרסום שנועד לפגוע באופן אישי ולא ענייני בזולת, עשוי להוות עילה לתביעה גם אם פורסם במסגרת הגנות החוק.
בהתאם לכך, במקרה של תביעה בגין פרסום שקרי של בעל תפקיד ציבורי, בית המשפט יבחן את נסיבות הפרסום, כוונת המפרסם, הנזק שנגרם לנפגע והאם הפרסום נעשה במסגרת ההגנות הקבועות בחוק.
הקושי הגלום בהבחנה בין פרסום מטעה לפרסום שקרי ומשמיץ
פרסום מטעה ופרסום שקרי ומשמיץ עלולים שניהם לפגוע במוניטין, אך ההבחנה ביניהם עשויה להיות מאתגרת. ההבדל העיקרי טמון בכוונה מאחורי הפרסום ובסוג הנזק שנגרם.
הכוונה בפרסום מטעה היא להטעות או להונות את הצרכנים. גם אם הטענה מוגזמת, כל עוד אין כוונה לפגוע באדם או עסק ספציפי, היא עלולה להיחשב רק כפרסום מטעה ולא לשון הרע.
לעומת זאת, פרסום שקרי ומשמיץ מתמקד בכוונה לפגוע בשמו הטוב של אדם או ישות אחרת.
בתוך כך, אם נאמרת הצהרה כוזבת במטרה לפגוע במעמדו של מישהו בעיני הציבור, הדבר עלול להיחשב ללשון הרע.
לכן הטיפול המשפטי בתביעה המוגשת בגין פרסומים שקריים, תלוי באופי הפרסום.
בעוד שפרסום מטעה עשוי להוביל לקנסות או צווים שיורו למפרסם לחדול מפעולותיו, במקרים של פרסום שקרי העולה כדי לשון הרע, הנפגע עשוי להיות זכאי לפיצויים מהמפרסם שייפסקו לטובתו, בגין ניסיון הפגיעה בשמו הטוב.
הקושי בתיקים אלו נובע מכך שפעמים רבות קשה להוכיח את כוונתו של המפרסם. כך ייתכן שפרסום מטעה יגרום נזק משמעותי למוניטין של הזולת, אך עדיין לא ייחשב ללשון הרע.
היות וההבחנה בין פרסום מטעה לפרסום שקרי ומשמיץ נושאת בחובה מורכבות משפטית, מומלץ להתייעץ במקרים כאלו עם עורך דין לשון הרע מנוסה.
לסיכום
במאמר זה עסקנו בהשלכות המשפטיות של פרסומים שקריים, תוך הדגשת הצורך באיזון בין חופש הביטוי לבין הגנה על צרכנים ועסקים. אולם חשוב לזכור כי פרסום טענות כוזבות, בין אם במטרה לקדם מוצר, לפגוע באדם פרטי או לפגוע בארגון – עלול להוביל לפגיעה חמורה בשמו הטוב של הזולת ולתביעות משפטיות יקרות ולא נעימות. לכן יש לשקול בכובד ראש את המידע ששוקלים לפרסם ולהימנע מפרסום דברים שקיים ספק לגבי אמיתותם.
במידה ואתם סבורים כי נפגעתם מפרסומים שקריים, או שאתם נאשמים בהפצת פרסומים כאלו, דעו כי יש לכם כתובת. עו"ד שמעון האן, עורך דין בעל ניסיון רב בדיני לשון הרע, יעניק לכם ייעוץ משפטי מקצועי וליווי צמוד לאורך כל ההליך המשפטי. משרדנו ישמח גם לייעץ לכם מראש באשר למשמעויות המשפטיות של פרסומים שאינכם בטוחים בחוקיותם, על מנת לעזור לכם להימנע מתסבוכת משפטית בלתי רצויה.
לפרטים נוספים וקבלת הכוונה ראשונית ללא התחייבות, אתם מוזמנים ליצור עם שמרדנו קשר עוד היום בטלפון או באמצעות האתר.