עורך דין שמעון האן

תביעת דיבה ללא הוכחת נזק

פרסום לשון הרע עלול לפגוע קשות במוניטין, בשם הטוב ובחייו של אדם, אפילו מבלי שייגרם לו נזק ממשי. כדי להתמודד עם תופעה זו, מאפשר החוק הישראלי להגיש תביעת דיבה ללא הוכחת נזק ולתבוע פיצוי גם ללא ראיות לפגיעה מוחשית. במאמר זה נסקור לעומק את המנגנון המשפטי הזה, על היתרונות, האתגרים וההשלכות הנלווים לו.

 

מהי תביעת דיבה ללא הוכחת נזק?

תביעת דיבה ללא הוכחת נזק היא הליך משפטי שבו התובע יכול לזכות בפיצוי כספי בגין הוצאת דיבה נגדו, מבלי שיידרש להציג ראיות לנזק ספציפי שנגרם לו כתוצאה מהפרסום. זאת בשונה ממצב שבו התובע נדרש להראות נזקים מוחשיים, כלכליים או נפשיים, שנבעו מלשון הרע. האפשרות לתבוע ללא הוכחת נזק מקלה על הנפגע ומאפשרת לו לממש את זכותו לשם טוב ולפיצוי, גם במקרים שבהם קשה לכמת או להמחיש את הפגיעה שנגרמה לו.

 

הרציונל מאחורי תביעת דיבה ללא הוכחת נזק

הצורך באפשרות לתבוע בגין לשון הרע ללא הוכחת נזק נובע ממספר סיבות:

  • קושי בהערכת הנזק: הערכה מדויקת של הנזק שנגרם מפרסום לשון הרע היא משימה מורכבת. הפגיעה במוניטין, ביחסים ובהזדמנויות של האדם היא לרוב בלתי מוחשית וקשה לכימות. לכן, דרישה להוכיח את היקף הנזק עלולה להכביד על הנפגע ולחסום את דרכו לקבלת פיצוי.
  • חשיבות ההרתעה: גם במקרים בהם הנזק אינו מוכח או מכומת, יש חשיבות רבה להרתיע את המפרסמים מהוצאת לשון הרע. אפשרות התביעה ללא הוכחת נזק משדרת כי החברה לא מקבלת התנהגות פוגענית זו ומחייבת את הפוגעים לשלם על מעשיהם.
  • הגנה על כבוד האדם: זכותו של כל אדם לכבוד, לפרטיות ולשם טוב היא זכות יסוד. הוצאת לשון הרע נגד אדם היא פגיעה בזכויות אלו ומצדיקה מתן פיצוי, גם ללא ראיות לנזקים כלכליים או נפשיים מוכחים.
  • צדק והגינות: קורבנות של לשון הרע לא תמיד יכולים להרשות לעצמם הליכים משפטיים ממושכים ויקרים הכרוכים בהוכחת נזקים. מתן אפשרות לתביעה ללא דרישה זו מגדיל את נגישות האכיפה והצדק ומונע עוגמת נפש.

 

הבסיס החוקי להגשת תביעת דיבה ללא הוכחת נזק

סעיף 7א לחוק איסור לשון הרע, שנוסף בתיקון משנת 1998, הוא שמסדיר את סוגיית תביעת הדיבה ללא הוכחת נזק. על פי הסעיף, בית המשפט רשאי לחייב את הנתבע בתשלום פיצוי לנפגע בסכום של עד 50,000 ש"ח (כ-80,000 ש"ח במונחים של היום), ללא צורך בהוכחת נזק. סכום זה ניתן לפסוק בלי להידרש להיקף הפגיעה הממשית, מידת הפצת הפרסום או כוונת המפרסם. עם זאת, התובע רשאי לתבוע סכום גבוה יותר, אם יש בידיו ראיות להיקף הנזק שנגרם לו.

 

השיקולים בפסיקת פיצויים ללא הוכחת נזק בתביעות דיבה

גם כשתובע אינו נדרש להוכיח את נזקיו, בית המשפט אמור לשקול שיקולים שונים בבואו לקבוע אתגובה הפיצוי הראוי. בין השיקולים:

  • חומרת לשון הרע ומהותה
  • היקף הפצת הפרסום והתפוצה שלו
  • מעמדם של הצדדים והאפשרות שהדברים יתפסו כאמינים
  • תום ליבו (או חוסר תום ליבו) של המפרסם
  • מידת הפגיעה הצפויה בתובע ובשמו הטוב
  • התנהלות הצדדים, כולל הסרת הפרסום, התנצלות ועוד

 

אמנם בית המשפט אינו נדרש לשיעור הנזק המדויק, אך עליו לאזן בין האינטרסים והזכויות של הצדדים ולפסוק פיצוי הולם בנסיבות העניין.

 

ההשלכות והחשיבות של בחירת עו"ד לשון הרע מתאים

תביעה של לשון הרע, גם ללא הוכחה פוזיטיבית של נזק, עדיין דורשת הליך משפטי מורכב. על התובע להראות שאכן הופצה לשון הרע נגדו, ולשכנע את בית המשפט בדבר הפיצוי הראוי. מנגד, על הנתבע להתמודד עם הטענות ולהציג הגנות אפשריות. בתהליך זה חשוב מאוד לקבל ליווי וייעוץ משפטי מתאים, כדי להבטיח ייצוג הולם של האינטרסים של כל צד והצגה נכונה של העובדות והטיעונים בפני בית המשפט. לכן מומלץ לכל מי שמעורב בתביעת לשון הרע, מכל צד שלא יהיה, להתייעץ עם עורך דין לשון הרע בעל ניסיון עשיר וידע רלוונטי.

 

לסיכום

תביעת דיבה ללא הוכחת נזק היא כלי חשוב להגנה על שמם הטוב ומוניטין של אנשים שנפגעו מפרסומים משמיצים. היא מבטאת הכרה בזכותו הבסיסית של אדם לכבוד, ומאפשרת לו לתבוע פיצוי גם כשקשה להוכיח נזק ממשי. עם זאת, מדובר בהליך מורכב הדורש ייצוג משפטי הולם. על כן, בין אם אתם שוקלים להגיש תביעת לשון הרע או שנתבעתם בעילה זו, מומלץ להתייעץ עם עו"ד שמעון האן. משרד עו"ד ונוטריון בהובלת עורך דין שמעון האן, מתמחה בדיני לשון הרע. צוות משרדנו מוסמך לספק לכם מענה משפטי ברמה הגבוהה ביותר, לנתח את סיכויי ההצלחה שלכם בהגשת תביעת דיבה ללא הוכחת נזק, לבנות עבורכם אסטרטגיית פעולה מיטבית ולייצג אתכם בצורה הטובה ביותר, במטרה לממש את זכויותיכם ולהגן על שמכם הטוב.

לתיאום ייעוץ אישי – חייגו כעת.

 

שאלות ותשובות:

ההבדל העיקרי נעוץ בצורך של התובע להציג ראיות לנזק שנגרם לו. בתביעה רגילה, על התובע להוכיח נזקים ממשיים, כלכליים או נפשיים, שנבעו מלשון הרע. לעומת זאת, בתביעה ללא הוכחת נזק, די בעצם קיומה של לשון הרע כדי לזכות בפיצוי, מבלי להידרש להמחשה או כימות של הפגיעה. עם זאת, בשני המקרים על התובע להראות כי אכן פורסמה נגדו לשון הרע.

על אף שהתובע אינו נדרש להוכיח את שיעור נזקיו, בית המשפט שוקל גורמים שונים כדי לקבוע פיצוי הולם. בין השיקולים: עד כמה חמורה הייתה לשון הרע, מהו היקף הפצת הפרסום, מה מעמדם של הצדדים, האם המפרסם פעל בתום לב, מהי מידת הפגיעה הצפויה בתובע ובשמו הטוב, והתנהלות הצדדים. על בית המשפט לאזן בין האינטרסים של שני הצדדים תוך בחינת מכלול נסיבות המקרה.

מאחורי האפשרות הזו עומדים מספר טעמים מרכזיים. ראשית, קיים קושי אובייקטיבי בהערכת הנזק שנגרם מפרסום משמיץ, בהיותו לרוב בלתי מוחשי וקשה לכימות. שנית, יש צורך להרתיע מפני הוצאת לשון הרע גם כשהנזק אינו מוכח, כדי להבהיר שמדובר בהתנהגות פסולה. בנוסף, התביעה נועדה להגן על זכותו הבסיסית של האדם לכבוד ולשם טוב, ולהנגיש את הצדק גם למי שידם אינה משגת לנהל הליך של הוכחת נזקים.

על אף שתביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק עשויה להיתפס כפשוטה יותר, עדיין מדובר בהליך משפטי מורכב. התובע נדרש להראות שהופצה נגדו לשון הרע ולשכנע לגבי הפיצוי ההולם, בעוד על הנתבע להתגונן ולהציג טיעונים שעשויים לפטור אותו מאחריות. לכן לשני הצדדים יש אינטרס מובהק לקבל ליווי מקצועי מגורם המצוי היטב בחוק, בפסיקה ובטקטיקה המשפטית של התחום. עורך דין כזה יוכל לנתח נכונה את סיכויי התיק, לגבש אסטרטגיה מיטבית ולייצג את הצד שלו בצורה הטובה ביותר בבית המשפט.

תביעת דיבה ללא הוכחת נזק
תביעת דיבה ללא הוכחת נזק
תמונה של שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
מצוין
5.0
מבוסס על 34 ביקורות
Gal Azulay
Gal Azulay
טוב קודם כל אין לי כל כך מילים לתאר את המשרד המצוייןן הזה!! טיפלו לי בתיק מסובך מאוד שהמון עורכי דין סירבו לקחת ואמרו לנו שאנחנו נפסיד… עו״ד שמעון האן ומשרדו לקחו את התיק בשתי ידיים עברו על כל המצצאים כיוונו אותנו לראיות ערכו את הדין בצורה מושלמת וניצחו בתיק!!! שינו את חיי וחיי המשפחה שלי. מודה למשרד הזה וממליצים בחום ואהבה ענקית פשוט משרד של אלופים!
Response from the owner: תודה רבה,משרדנו לשירותך תמיד.
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Response from the owner: תודה רבה, שמחים לעמוד לשירותך
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
Response from the owner: תודה רבה נטלי, הכבוד הוא למשרדנו
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
Response from the owner: תודה רבה, הכבוד הוא לנו
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Response from the owner: הכבוד הוא שלנו, תודה רבה
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
Response from the owner: תודה רבה
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 34 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.