גוגל (Google) היא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, והדירוג בתוצאות החיפוש שלה, משפיע באופן דרמטי על התדמית של אנשים ועסקים גם בישראל. בהתאם לכך, פרסום לשון הרע בגוגל עלול לפגוע קשות במוניטין של אדם או עסק, ולגרום להם נזקים משמעותיים. לכן במקרים אלו חשוב להבין נגד מי ניתן להגיש תביעת הוצאת דיבה בגין לשון הרע בגוגל, ובאילו נסיבות החוק מתיר להגיש תביעת לשון הרע בגוגל, כנגד גוגל עצמה.
לשון הרע בגוגל – החשש של כל אחד ואחת מאיתנו
בעידן הדיגיטלי של היום, כל פרסום מקוון, במיוחד בפלטפורמות אינטרנטיות כמו גוגל, הפך לאחת מצורות השיווק הנפוצות ביותר, כשהיא מגיעה לקהלים עצומים בזמן אמת. בעלי עסקים משקיעים משאבים משמעותיים בקידום האתרים שלהם בגוגל. כתוצאה מכך, לפרסום ביקורות או חוות דעת שליליות יכולה להיות השפעה מהותית על ההכנסה שלהם. באופן דומה, לפרסום הערות גנאי או תגובות מכפישות ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר יש משמעות רבה – הן עבור בעלי עסקים והן עבור אנשים פרטיים. כאשר תכנים פוגעניים כאלו, מופעים בתוצאות החיפוש של גוגל, לדבר יש פוטנציאל משמעותי לפגוע קשות במוניטין של מושא הפרסום, ולגרום לו נזקים משמעותיים.
נגד מי ניתן להגיש תביעת הוצאת דיבה בגין לשון הרע בגוגל?
מאחר ובאופן עקרוני, גוגל אינה אחראית באופן ישיר לפרסומים המופיעים במנוע החיפוש שלה – הגשת תביעת דיבה בגין פרסום לשון הרע בגוגל, צריכה להתבצע בראש ובראשונה מול המשתמש שפרסם את התכנים הפוגעניים. במידה ולא ניתן לאתרו – יש לפעול מול האתר או הפלטפורמה האינטרנטית, שבהם תוכן זה פורסם. ככל שהפרסום הפוגעני הובא לידיעת הנהלת האתר אך לא נעשה מצידה דבר כדי להסירו, ניתן יהיה להגיש נגד הפלטפורמה המקוונת שבה התוכן פורסם, תביעת דיבה.
האם ניתן לתבוע את גוגל עצמה בגין לשון הרע?
התשובה היא כן, אך לא תמיד. כאמור לעיל, גוגל כמנוע חיפוש, אינה אחראית לפרסומים המופיעים בתוצאות החיפוש שלה במישרין. עם זאת, הפסיקה בארץ קבעה כי גוגל עשויה להיות אחראית באופן עקיף לפרסומי לשון הרע המופיעים בתוצאותיה, אם היא לא תנקוט בצעדים סבירים להסירם לאחר קבלת הודעה על כך מהנפגע.
מה ניתן לעשות אם תוצאות חיפוש שליליות מופיעות על השם או העסק שלכם בגוגל?
בהמשך לאמור לעיל, השלב הראשוני בטיפול בלשון הרע בגוגל, כולל פנייה לבעלי האתרים שבהם מתפרסם התוכן השלילי, בבקשה להסרת התוכן האמור. זוהי השיטה היחידה למחוק לחלוטין את הפרסום הבעייתי מהאינטרנט. כדי להקל על תהליך זה, מומלץ להיעזר בעורך דין הבקיא בדיני לשון הרע באינטרנט. בהמשך לכך, ניתן לפנות גם לגוגל ישראל ולבקש את הסרת הקישור לתוכן המשמיץ מתוצאות החיפוש. עם זאת, גוגל שומרת על מדיניות מחמירה בטיפול בבקשות כאלה ואינה נענית להן בקלות. לכן את הבקשה להסרת תוצאת החיפוש המשמיצה, יש להגיש בהתאם לנהלים המפורטים בתקנון גוגל. אולם חשוב להבין שברוב המקרים, גוגל תסרב להסיר את הקישור ותבהיר למבקש שההסרה תתרחש רק עם קבלת צו בית משפט המחייב פעולה כזו.
הצורך בעילה משפטית להסרת תוצאות חיפוש בגוגל
כל בקשה המופנית לאתר מסוים או לגוגל, המבקשת להסיר תוצאות חיפוש מהאינטרנט, חייבת להיות מעוגנת בהצדקה משפטית לגיטימית. העילות האפשריות כוללות פגיעה בפרטיות, לשון הרע, הפרת זכויות יוצרים, הפרת סימן מסחרי ועוד. כדי לעמוד על זכויותיכם ביעילות, חיוני לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין הבקיא בתחומים הספציפיים שבהם זכויותיכם הופרו ובהגנות המשפטיות החלות לגביהם באינטרנט.
כיצד מתייחסת מערכת המשפט בארץ לתביעות לשון הרע בגוגל?
כפי שהוסבר קודם, גוגל דבקה בעקביות בעמדה שרק צו משפטי יכול לעורר מעורבות פעילה שלה, וכתוצאה מכך נמנעת מהסרת קישורים לאתרים המפרים את זכויותיו של התובע בהעדר צו בית משפט. הרציונל של גוגל מאחורי גישה זו הוא פשוט ונכון מבחינה הגיונית: הסרת הקישור דומה לטיפול במחלה ממארת באמצעות משככי כאבים. למה? כי גם אם גוגל תסיר את הקישור הפוגעני מתוצאות מנוע החיפוש שלה, זה לא משתווה להסרת התוכן מאתרי האינטרנט השונים שבהם הוא מפורסם. כלומר, אותו קישור ממשיך להתקיים באינטרנט כל עוד התוכן לא הוסר בפועל, ולפיכך, סוגיית הליבה נותרת בלתי פתורה. נקודת מבט זו מקובלת על רוב בתי המשפט בישראל.
אולם בשנת 2015 דן בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין אחריותה של גוגל בתיקים הנוגעים לתוצאות חיפוש שליליות. בית המשפט קבע כי על חברות המנהלות מנועי חיפוש באינטרנט מוטלת החובה להסיר פרסומים בלתי הוגנים מתוצאות החיפוש שלהן, במידה והוגשו להן בקשות ספציפיות להסרת קישור לתוכן המפר זכויות מסוימות.
אז מתי בתי המשפט מתערבים?
במקרים בהם צד שלישי האחראי לפרסום הפוגע אינו משתף פעולה, אינו מזוהה או אינו מוכן להסיר את התוכן, וכאשר אין ספק שתוצאת החיפוש במנוע החיפוש אינה תקינה באופן חד משמעי, לרוב בית המשפט פוסק לטובת התובע המבקש את הסרת הקישור בידי גוגל עצמה.
כלומר, בתי המשפט בישראל בדרך כלל מתערבים ומוציאים צווי מניעה נגד גוגל, כאשר לא ניתן לזהות את המשתמשים שאחראיים לפרסום התכנים הפוגעניים וגם לא את הבעלים של האתרים המארחים את התכנים הללו. זה נכון במיוחד במקרים שבהם מעורבים אתרים פיראטיים המתארחים בשרתים זרים שבהם איתור יוצריהם אינו אפשרי.
תביעת לשון הרע בגוגל – סיכום
תביעות לשון הרע נגד גוגל הן נושא מורכב, שטרם התגבש לגביו קונצנזוס בפסיקה הישראלית. עם זאת, ניתן לומר כי גוגל אינה חסינה מפני תביעות מסוג זה, וכי ייתכן שתובע יצליח להוכיח כי גוגל אחראית לפרסום לשון הרע, גם אם לא היא זו שהפיקה אותו באופן ישיר.
בכל מקרה, אם אתם נתקלים בתוצאות חיפוש שליליות שיש בהן פוטנציאל לפגוע במוניטין שלכם או בזכויותיכם בכל דרך שהיא, מומלץ לפנות להכוונה מעורך דין לשון הרע בעל מומחיות משמעותית בטיפול בעניינים הקשורים בעולם הדיגיטלי. משרד עו"ד ונוטריון שמעון האן מתמחה בתחום זה, וישמח לסייע לכם בהתמודדות עם המצב. למידע נוסף – פנו למשרדנו כבר עכשיו.